c S

Otroški dodatek po novem

23.02.2012 Z zadnjimi spremembami Zakona o uveljavljanju pravic iz javnih sredstev (ZUPJS) se pri odločanju o upravičenosti do javnih sredstev, kamor sodi tudi otroški dodatek, upošteva celotno premoženja družinske skupnoti.

Pravica iz javnih sredstev se dodeli, kadar dohodek osebe ne dosega meje dohodkov, ki jo za posamezno pravico iz javnih sredstev določa ZUPJS in kadar so izpolnjeni tudi drugi pogoji, ki jih določajo predpisi, ki urejajo posamezno pravico. V primeru otroškega dodatka tako center za socialno delo (v nadaljevanju CSD) namreč upošteva tudi določbe Zakona o starševskem varstvu in družinskih prejemkih (ZSDP), ki v 65. členu določa, da je otroški dodatek dopolnilni prejemek za preživljanje, vzgojo in izobraževanje otroka.

Po 22. členu ZUPJS ima pravico do otroškega dodatka eden od staršev oziroma druga oseba za otroka s prijavljenim prebivališčem v Republiki Sloveniji, do njegovega 18. leta starosti otroka in sicer če izpolnjuje tudi druge pogoje po ZSDP.

Otroški dodatek ne pripada za otroka, ki:
•    je v delovnem razmerju ali opravlja kmetijsko ali drugo samostojno dejavnost,
•    je zaradi zdravljenja, vzgoje, šolanja ali usposabljanja v zavodu, v katerem ima celodnevno brezplačno oskrbo v trajanju več kot 30 dni,
•    je v rejništvu,
•    je sklenil zakonsko zvezo oziroma živi v zunajzakonski skupnosti,
•    ima pravico do otroškega dodatka na podlagi mednarodne pogodbe,
•    ne živi z obema staršema in nad njim izvršuje roditeljsko pravico v celoti samo eden od staršev, če preživnina ni dogovorjena pri centru za socialno delo ali določena s sodbo sodišča, razen v primerih, ko očetovstvo ni urejeno.

Posebni pogoji za uveljavitev pravice do otroškega dodatka:
1.    Za otroka, ki je zaradi zdravljenja, vzgoje, šolanja ali usposabljanja v zavodu, v katerem ima celodnevno brezplačno oskrbo več kot 30 dni, in za otroka, ki je v rejništvu, center za socialno delo (CSD) pri odločanju upošteva, koliko dni je otrok preživel v družini v zadnjih 12 mesecih pred uveljavljanjem pravice do otroškega dodatka. Vlagatelj je upravičen do otroškega dodatka, če je otrok v zadnjih 12 mesecih preživel v družini najmanj 91 dni. Višina otroškega dodatka se določi sorazmerno s številom dni, ki jih je otrok preživel v družini, vendar otroški dodatek ni dodeljen za več kot 183 dni.
2.    Za otroka, ki ne živi z obema staršema in nad njim izvršuje roditeljsko pravico v celoti samo eden od staršev, se v primeru, da preživnina ni dogovorjena ali določena, pravica do otroškega dodatka vseeno prizna, če se dokaže, da se preživnine ne da uradno določiti oziroma dogovoriti. Izjemoma lahko CSD v otrokovo korist odloči o pravici do otroškega dodatka na podlagi mnenja strokovnega kolegija CSD, iz katerega je razvidno, da preživnine ni mogoče urediti ali plačila preživnine ni mogoče izterjati (na primer zaradi nasilja v družini).

V skladu z 10. členom ZUPJS se poleg vlagatelja pri ugotavljanju materialnega položaja upoštevajo naslednje osebe:
1.    zakonec oziroma oseba, s katero vlagatelj živi v zunajzakonski skupnosti, ki je po predpisu, ki ureja zakonsko zvezo in družinska razmerja, v pravnih posledicah izenačena z zakonsko zvezo oziroma oseba, s katero vlagatelj živi v registrirani istospolni partnerski skupnosti;
2.    otroci in pastorki, ki so jih vlagatelj ali oseba iz prejšnje točke dolžni preživljati po zakonu;
3.    vse druge osebe, ki jih je vlagatelj po kakršnem koli predpisu dolžne preživljati.

Pri ugotavljanju materialnega položaja se upošteva Pravilnik o načinu upoštevanja dohodkov pri ugotavljanju upravičenosti do otroškega dodatka, državne štipendije, znižanega plačila vrtca, subvencije malice za učence in dijake, subvencije kosila za učence, subvencije prevozov za dijake in študente, oprostitve plačila socialnovarstvenih storitev in prispevka k plačilu družinskega pomočnika in sicer tako, da se upoštevajo vsi dohodki in prejemki, in sicer neto razpoložljivi dohodek (po odštetju davkov in obveznih prispevkov ter normiranih oziroma dejanskih stroškov), razen tisti, ki so namenjeni kritju posebnih potreb (na primer dodatek za pomoč in postrežbo, dodatek za veliko družino,…). Primarno se upoštevajo dohodki prejeti v preteklem koledarskem letu na podlagi odločbe o odmeri dohodnine. Pri čemer se pri obračunu teh dohodkov upoštevajo pravila, ki jih določa Pravilnik o podrobnejši opredelitvi podatkov o obdavčljivih dohodkih, ki niso oproščeni plačila dohodnine.

Če podatki za preteklo leto med odločanjem še niso znani, se upoštevajo dohodki iz predpreteklega leta, preračunani na raven preteklega koledarskega leta. Če oseba v preteklem koledarskem letu ni imela dohodkov, ima pa jih v tekočem, se upoštevajo tekoči dohodki, prejeti v mesecu pred vložitvijo vloge in preračunani na raven preteklega leta.

Po zadnjih spremembah ZUPJS se pri ugotavljanju materialnega položaja upravičenca upoštevajo takorekoč skoraj vsi dohodki, saj je seznam dohodkov, ki se upoštevajo dosti širši kot je bil do sedaj in zajema:
•    obdavčljive dohodke po Zakonu o dohodnini (ZDoh-2), ki niso oproščeni plačila dohodnine,
•    pokojninske rente in odkupne vrednosti ter dodatne starostne pokojnine,
•    dohodke, prejete na podlagi pogodbe o prostovoljnem služenju vojaškega roka, razen povračil stroškov,
•    dohodke na podlagi pogodbe o vojaški službi v rezervni sestavi, razen nadomestila plače oziroma izgubljenega zaslužka in dohodkov za čas opravljanja,
•    preživnine, nadomestilo preživnine in druge tovrstne prejemke,
•    nagrado skrbniku, plačilo dela rejniku,
•    starševski dodatek,
•    otroški dodatek,
•    denarno socialno pomoč, razen izredne denarne socialne pomoči,
•    varstveni dodatek,
•    državne štipendije (brez dodatkov),
•    dodatek glede na dohodek v družini štipendista k Zoisovi štipendiji,
•    dodatek za aktivnost po Zakonu o urejanju trga dela (ZUTD),
•    dodatek k pokojnini po zakonu, ki ureja zagotavljanje socialne varnosti slovenskim državljanom, ki so upravičeni do pokojnin iz republik nekdanje SFRJ,
•    rente iz življenjskega zavarovanja,
•    veteranski dodatek,
•    invalidski in družinski dodatek,
•    nadomestilo za invalidnost,
•    sredstva za nego in pomoč ter druge oblike denarnih nadomestil, ki jih prejema oseba, za katero skrbi oseba, ki se upošteva pri ugotavljanju materialnega položaja, razen če stranka dokaže drugače,
•    prejemki za delo pripornikov in obsojencev,
•    pomoči v obliki denarnih sredstev od invalidskih, humanitarnih organizacij in dobrodelnih ustanov, prejete kot pomoč za preživetje (upošteva se znesek, zmanjšan za cenzus samske osebe ali družine za denarno socialno pomoč),
•    plačila za vodenje knjigovodstva na kmetijah.

Premoženje, ki se upošteva pa zajema:
•    nepremično premoženje,
•    osebna in druga vozila,
•    vodna plovila,
•    lastniški deleži gospodarskih družb ali zadrug,
•    vrednostni papirji,
•    denar na transakcijskem ali drugem računu, hranilne vloge in druga denarna sredstva po izjavi posameznika (prihranki, ne na primer plača),
•    drugo premično premoženje.

Premoženje se upošteva tako, da se dohodkom vlagatelja in njegove družine prišteje znesek, ki bi ga v enem letu prejeli iz obresti, izračunanih od vrednosti premoženja (na dan vložitve vloge), če bi imeli znesek v vrednosti premoženja, položen na bančnem računu v obliki vezane vloge. Pri tem se upošteva povprečna letna obrestna mera za gospodinjstva za vezane vloge nad 1 letom do 2 leti za leto pred letom vložitve vloge po podatkih Banke Slovenije.

Premoženje, ki se ne upošteva:
•    stanovanje (stanovanjska hiša), v katerem oseba dejansko prebiva, do vrednosti primernega stanovanja,
•    vsako osebno vozilo oziroma enosledna vozila do vrednosti 28-kratnika osnovnega zneska minimalnega dohodka,
•    vsako osebno vozilo, prilagojeno prevozu težko gibalno oviranih oseb,
•    premoženje, ki daje dohodke, višje od 2-kratnika bruto minimalne plače,
•    premoženje, za katerega ima oseba kot najemojemalec sklenjen finančni ali poslovni najem (lizing),
•    predmeti, izvzeti iz izvršbe, razen gotovine,
•    poslovni prostori in poslovne stavbe, drugi objekti in premično premoženje, ki ga vlagatelj ali druga oseba, ki se upošteva pri ugotavljanju materialnega položaja, uporablja za oziroma pri pridobivanju dohodka iz dejavnosti, dokler ta dohodek dosega vsaj višino minimalne plače,
•    kmetijsko in gozdno zemljišče, ki daje dohodek, ki se po tem zakonu upošteva pri ugotavljanju materialnega položaja,
•    sredstva dodatnega pokojninskega zavarovanja, vpisana na osebnem računu zavarovanca pri skladu obveznega dodatnega pokojninskega zavarovanja ali pri pokojninskem skladu ali zavarovalnici, ki izvaja prostovoljno dodatno pokojninsko zavarovanje.

Pri ugotavljanju velikosti primernega stanovanja se upošteva število oseb, ki imajo na naslovu tega stanovanja stalno prebivališče in na tem naslovu tudi dejansko prebivajo. Če je uporabna površina stanovanja večja od uporabne površine primernega stanovanja, se kot premoženje upošteva razlika med posplošeno tržno vrednostjo tega stanovanja in vrednostjo primernega stanovanja.

Primeri velikosti primernega stanovanja oziroma stanovanjske hiše:
1-članska družina 60 m2
2-članska družina 90 m2
3-članska družina 110 m2
4-članska družina 130 m2
5-članska družina 150 m2
6-članska družina 170 m2

Za vsakega nadaljnjega člana gospodinjstva se površine povečajo za 12 m2.

Pravico do otroškega dodatka upravičenec uveljavlja pri centru za socialno delo, kjer ima stalno prebivališče oziroma kjer večina dejansko prebiva (če imajo stalno ali začasno prebivališče na različnih naslovih) na obrazcu (dosegljiv na spletnih straneh CSD in Ministrstva za delo, družino in socialne zadeve) - Vloga za uveljavljanje pravic iz javnih sredstev.

Pripravila: mag. Mojca Kunšek


Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala EDUS.