c S

Cenimo delo učiteljic in učiteljev, izboljšajmo njihov položaj!

05.10.2016 Svetovni dan učiteljev smo prvič praznovali leta 1994 ter s tem obeležili sprejem Priporočil o položaju učiteljev (.PDF) leta 1966 na posebni medvladni konferenci v Parizu v organizaciji Unesca in Mednarodne organizacije dela. Ob letošnjem prazniku torej obeležujemo pol stoletja od sprejema omenjenih priporočil.

V nadaljevanju pa navajamo še nekaj, za naše razmere in trenutni čas, najpomembnejših priporočil iz Priporočil o položaju učiteljev, ki jih je pripravil SVIZ:

Učiteljeva vloga ostaja temeljni element v razvoju izobraževanja in s tem bistveno prispeva k razvoju človeka in sodobne družbe.

Status učitelja v družbi mora odsevati vlogo, ki mu jo družba pripisuje; ustrezen status učiteljev v družbi je prvi pogoj in zagotovilo za učinkovito uresničevanje ciljev na področju izobraževanja.

Delovne razmere morajo učitelju omogočiti učinkovito delo, ga spodbujati k raznovrstnosti postopkov in prispevati k profesionalnosti njegovega dela.

Učiteljske organizacije lahko bistveno pripomorejo k učinkovitosti izobraževanja in so med pomembnejšimi dejavniki pri določanju in oblikovanju šolske politike nasploh.

Glede na to, da je izobraževanje dejavnost posebnega družbenega pomena, je zanj odgovorna država, ki mora poskrbeti za ustrezno mrežo javnih vzgojno- izobraževalnih zavodov, kjer je izobraževanje brezplačno vsaj na začetni in temeljni stopnji, kjer je obvezno. Na tej stopnji mora država pomagati otrokom, ki se zaradi neustreznih socialnih razmer ali drugih vzrokov ne bi mogli šolati. Ne glede na omenjene obveznosti države imajo starši pravico do izbire vrtca in šole ter vrste izobrazbe za svoje otroke.
Glede na to, da je izobraževanje eden ključnih dejavnikov gospodarskega razvoja, je načrtovanje izobraževanja sestavni del gospodarskega in družbenega načrtovanja, ki naj bi prispevalo h kakovosti življenja.

Za učinkovito načrtovanje izobraževanja je treba zagotoviti tesno sodelovanje državnih organov, strokovnih ustanov, učiteljskih organizacij, staršev, kulturnih organizacij, raziskovalnih institucij.
Za uspešno uresničevanje zastavljenih ciljev so potrebna ustrezna finančna sredstva; stroški za izobraževanje so sestavni del nacionalnega proračuna in so usklajeni z nacionalnim dohodkom.

Sodelovanje šolskih oblasti in učiteljskih združenj je bistvenega pomena za blagor učenca in družbe nasploh.

Da bi učitelje razbremenili njihove osebne odgovornosti do poučevanja kot javne službe, je nujno vzpostaviti stalen dialog med šolskimi oblastmi in učiteljskimi združenji; predstavniki obeh morajo biti sproti obveščeni o vsem, kar se dogaja na ravni sistema in politike izobraževanja, organizacije izobraževalnih zavodov in razvoja pedagoške znanosti.

Šolske oblasti in učitelji se morajo zavedati, da le sodelovanje pri vseh pomembnejših spremembah vsebinske, organizacijske ali finančne narave lahko pripomore k dvigu kakovosti izobraževanja in razširjanju pozitivnih dosežkov pedagoške znanosti.

Med številnimi dejavniki, ki vplivajo na status učiteljev v družbi, je prav gotovo med najpomembnejšimi učiteljeva plača, saj njena višina vpliva na družbeni ugled učitelja in neposredno na mnoga druga merila vrednotenja njegovega dela.
Plače učiteljev ne smejo biti povod za krivice, nepravilnosti ali nesoglasja med posameznimi učitelji ali skupinami učiteljev.

Poudariti je treba, da povečevanje števila učencev v razredu ali večanje učne obveznosti učiteljev ni prava rešitev in ne vodi k dvigu kakovosti izobraževanja.

Šolske oblasti morajo spoznati, da sta ustrezen status učitelja v družbi in ustrezno vrednotenje njegovega dela ne samo pogoj za dvig kakovosti izobraževanja, temveč tudi dolgoročna rešitev za odpravo pomanjkanja učiteljev.

Uredništvo portala EDUS se pridružuje čestitkam ob prazniku učiteljev in vzgojiteljev in želi, da boste še naprej tako uspešno izobraževali mlade rodove.

Vir: EDUS in SVIZ


Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala EDUS.