c S

Osnovnošolec maltretira sošolce

17.06.2024 Osnovnošolec in še nekaj drugih sošolcev so žrtve ponavljajočih se nasilnih dejanj problematičnega sošolca (ki ima sicer status otroka s posebnimi potrebami). Dolgotrajna izpostavljenost verbalnemu in fizičnemu nasilju je pri žrtvi privedla do hude psihične stiske in zdravstvenih težav. Šola proti agresivnemu učencu ne ukrepa in ne zagotovi varnega okolja preostalim, pač pa se izgovarja na "načelno stališče o ničelni toleranci do nasilja" in žrtvam prepoveduje, da bi se pred napadi branile. Odziv šole je zgolj pošiljanje tako nasilneža kot njegovih žrtev na obravnavo k šolski svetovalni delavki. Šola problematičnemu učencu ne želi izreči naslednjega vzgojnega ukrepa, zaradi česar se njegova nasilna dejanja nadaljujejo, razmere v razredu pa se le poslabšujejo.

Kaj lahko stori starš oziroma kaj je šola dolžna narediti, da odpravi takšno stanje v razredu?

Navodila za obravnavo medvrstniškega nasilja v vzgojno-izobraževalnem zavodu (VIZ) so zapisana v Protokolu ob zaznavi in obravnavi medvrstniškega nasilja v vzgojno-izobraževalnih zavodih Zavoda Republike Slovenije za šolstvo.1 Strokovni delavec ali drug delavec VIZ, ki je zaznal nasilje ali je bil o njem obveščen, mora takoj poskrbeti za varnost in zdravje otrok ter izvesti vse potrebne ukrepe za zaščito otroka - žrtve. Šolska svetovalna delavka mora najkasneje v treh dneh po zaznavi nasilja sklicati tim, ki izdela načrt pomoči za žrtev nasilja, načrtuje vzgojno ukrepanje za povzročitelja, delo s starši in z oddelkom, v katerega so vključeni žrtev, povzročitelj nasilja in opazovalci, sodeluje z zunanjimi institucijami, določi izvajalce nalog in s primerom nasilja seznani druge strokovne delavce VIZ. V odsotnosti šolske svetovalne službe ali če ta oceni, da je potrebno, ločene pogovore opravita ravnatelj ali pomočnik ravnatelja. Ravnatelj po potrebi obvesti center za socialno delo in policijo, šolska svetovalna služba pa povabi k sodelovanju v timu (v razširjeni sestavi) predstavnike policije, centra za socialno delo in drugih organov ter nevladnih organizacij.

Za zagotavljanje varnega in spodbudnega šolskega okolja je šola dolžna izvajati tudi preventivne in proaktivne vzgojne dejavnosti, ki jih določi v vzgojnem načrtu in pravilih šolskega reda (60.d in 60.e člen Zakona o osnovni šoli).2

Starši se lahko obrnejo neposredno na vodstvo šole, ki ga je treba opozoriti na lastno odgovornost za uresničevanje pravic otrok, določeno v četrti alineji prvega odstavka 49. člena Zakona o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja (ZOFVI),3 zagotavljanje varnega in spodbudnega učnega okolja (2.a člen ZOFVI) ter obravnavo medvrstniškega nasilja, kot to določajo področna zakonodaja in strokovna navodila Zavoda Republike Slovenije za šolstvo.

Starši lahko obvestijo še svet staršev ali svet zavoda, ki sta pristojna tudi za obravnavo vzgojno-izobraževalne problematike, in tudi Inšpektorat za šolstvo RS, ki s svojo nadzorstveno dejavnostjo zagotovi spoštovanje zako-nitosti in s tem zaščito učencev.

Vir: Ana-Jäger Nina, Osnovnošolec maltretira sošolce, Pravna praksa, št. 21, 2024, str. 21.
____________________

Opombe:
2 Ur. l. RS, št. 81/06 - UPB in nasl.
3 Ur. l. RS, št. 16/07 - UPB in nasl.


Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala EDUS.