Po mnenju Ministrstva za solidarno prihodnost (MSP) iz Pravilnika o standardih in normativih socialnovarstvenih storitev (pravilnik) izhaja, da so stroški prevoza za dnevne prihode in odhode financirani za osebe, ki so v center za usposabljanje vključene v dnevno varstvo. Stroški prevoza za osebe, ki so pri izvajalcu storitve vključene v celodnevno oskrbo 24 ur na dan (kar velja tudi v konkretnem primeru), pa niso vključeni v storitev in posledično niso financirani. Učenci, ki so usmerjeni v celodnevno oskrbo, imajo pravico do nastanitve v centru za usposabljanje vse dneve v letu, tudi med vikendi in prazniki (za razliko od vzgojno-izobraževalnih zavodov). Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje (MVI) meni, da v svoji zakonodaji nima pravnih podlag za financiranje stroškov prevoza učencem, ki so usmerjeni v socialnovarstveni zavod in so v pristojnosti MSP.
ZRSŠ je vztrajal pri stališču, da otroku brezplačen prevoz ob pouka prostih dnevih pripada ne glede na to, v kateri zavod je usmerjen. Kot temeljna in ključna predpisa, ki zagotavljata enakopravno obravnavo in obseg pravic, navaja Zakon o usmerjanju otrok s posebnimi potrebami (ZUOPP-1) in Zakon o osnovni šoli (ZOsn). MSP je kasneje sporočilo, da bo pristopilo k spremembi zakonodaje, da se zagotovi uresničevanje največjih koristi ranljivih skupin družbe, posebne skrbi za otroke in zlasti njihove enake obravnave v Zakonu o socialnem varstvu, ki je trenutno v fazi noveliranja. Zagotovljeno bo financiranje stroškov prevoza ob pouka prostih dnevih tudi uporabnikom, ki so vključeni v Posebni program vzgoje in izobraževanja ter v celodnevno institucionalno varstvo.
Varuh pozdravlja odločitev MSP glede priprave sprememb zakonodaje. Ob tem pa poudarja, da je kljub morebitnim nejasnostim, kdo naj bi zagotavljal sredstva za prevoze, pravilno stališče ZRSŠ, da morajo biti pravice do brezplačnega prevoza ob pouka prostih dnevih enako deležni otroci, ki so usmerjeni v posebni program vzgoje in izobraževanja in imajo v odločbi določeno pravico do oskrbe, naj bodo vključeni v zavode za vzgojo in izobraževanje otrok s posebnimi potrebami ali v socialnovarstvene zavode.
Varuh je že glede drugih vprašanj opozarjal na nesprejemljivost različnih položajev oseb zgolj na podlagi tega, da so posamezniki, ki so sicer v povsem primerljivem položaju tako glede svojih potreb kakor tudi glede storitev, ki so jim omogočene, vključene v šolske ali socialnovarstvene zavode. Varuh sicer sprejema pojasnila, da gre na podlagi različne zakonodaje za ločena sistema storitev v javni mreži (šolski in socialnovarstveni). Kljub temu pa zgolj dejstvo, da je prvi otrok vključen k ponudniku storitev po drugi zakonski podlagi kot drugi otrok, ob vseh ostalih enakih relevantnih okoliščinah ne sme utemeljevati bistvene razlike v materialnem položaju obeh otrok, saj bi to predstavljalo kršitev 14., 50., 52. in 56. člena Ustave RS.
Vir: Brezplačni prevoz ob pouka prostih dnevih, Pravna praksa, št. 21, 2024, str. 24.
Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala EDUS.