c S

Profesor prava: predanost, raziskovanje in oblikovanje prihodnjih generacij pravnikov

dr. Sara Ahlin Doljak Odvetnica, mediatorka in izredna profesorica Evropske pravne fakultete Nove univerze sara.ahlin@guest.arnes.si
07.11.2024

Postati profesor prava ni samo karierni cilj, ampak življenjska pot, ki zahteva predanost, vztrajnost in globoko spoštovanje do pravne znanosti ter njenega pomena v družbi. Naš poklic obsega mnogo več kot zgolj poučevanje. Vključuje raziskovanje, objavljanje znanstvenih člankov, sodelovanje pri pravnih reformah, mentoriranje študentov in mlajših kolegov ter nenehno učenje. Vse to z namenom, da oblikujemo nove generacije pravnikov, prispevamo k pravni teoriji in praksi ter pomagamo izboljšati pravne sisteme, v katerih delujemo.

Ko razmišljamo o tem, kako postati profesor prava, moramo najprej prepoznati temeljne korake, ki nas vodijo na to zahtevno, a izjemno dinamično pot. Vsak izmed nas, ki si prizadevamo doseči ta cilj, se mora zavedati, da gre za poklic, ki zahteva večletno predanost, stalno nadgrajevanje znanja in nenehno prilagajanje akademskemu okolju ter pravni stroki, ki se ves čas spreminja.

Izobraževanje kot osnova za akademsko pot

Prvi in najpomembnejši korak na poti do profesorja prava je pridobitev vrhunske izobrazbe. Ni dovolj, da zaključimo diplomski in podiplomski študij, temveč moramo vzpostaviti globoko razumevanje pravne teorije, sodne prakse in aktualnih pravnih izzivov. Med študijem se moramo osredotočiti na področja, ki nas najbolj zanimajo, in poskušati najti svoje niše, v katerih bomo lahko prispevali nekaj novega k pravni znanosti. Usmerjanje v določeno področje, bodisi civilno, kazensko, ustavno, evropsko ali mednarodno pravo, omogoča poglobitev znanja, ki ga bomo pozneje prenesli na študente.

Poleg tega je pomembno, da se že v času študija aktivno vključujemo v akademske razprave, sodelujemo na konferencah in pripravljamo raziskovalne naloge. Vključevanje v raziskovalne projekte že v zgodnjih fazah študija nam pomaga razvijati analitične in raziskovalne spretnosti, ki so za uspešno akademsko kariero ključne. Pravna fakulteta je idealen prostor za zgraditev teh temeljev, saj ponuja številne možnosti za raziskovanje pravnih vprašanj, mentorstvo s strani profesorjev in sodelovanje v raziskovalnih skupinah.

Pisanje in objavljanje kot ključ do akademskega uspeha

Pisanje in objavljanje pravnih raziskav je osrednji del vsake akademske kariere, še posebej v pravni stroki. Profesorji prava moramo nenehno pisati in objavljati članke, knjige in raziskovalne prispevke, saj s tem prispevamo k razvoju pravne teorije, hkrati pa krepimo svoj akademski ugled. Zato je izjemno pomembno, da se že kot študentje ali mladi raziskovalci posvetimo pisanju in poskušamo čim prej objavljati svoje raziskave.

Akademske objave ne prispevajo samo k našemu osebnemu napredku, temveč tudi k napredku pravne znanosti in družbe. S svojimi prispevki lahko vplivamo na razvoj pravne prakse, sodne odločitve in zakonodajne reforme. Prav tako lahko prek akademskih objav sodelujemo v širši pravni skupnosti in si ustvarimo ugled v strokovnih krogih.

Pisanje znanstvenih člankov je zahtevno delo, ki zahteva temeljito raziskovanje, analitično mišljenje in sposobnost argumentiranja. Pomembno je, da se osredotočimo na aktualna pravna vprašanja, ki so relevantna za današnjo družbo, hkrati pa tudi na teoretična pravna vprašanja, ki zahtevajo poglobljeno analizo in kritično razmišljanje. Pri pisanju se moramo zavedati, da morajo biti naše raziskave dobro podprte z viri, sodno prakso in zakonodajo, saj le tako lahko prispevamo k verodostojnosti in kakovosti pravnih razprav.

Raziskovanje kot steber akademske kariere

Poleg pisanja in objavljanja raziskovalnih člankov je raziskovanje kot tako ključni element naše akademske poti. Profesorji prava moramo biti ves čas vpeti v raziskovalne projekte, ki obravnavajo pomembna pravna vprašanja, bodisi v teoretičnem bodisi praktičnem okviru. Raziskovanje nam omogoča, da poglobimo svoje znanje na določenem področju, hkrati pa prispevamo k razumevanju novih pravnih izzivov, s katerimi se srečuje sodobna družba.

Poučevanje kot srce profesorskega poklica

Poučevanje je morda najbolj vidna naloga profesorjev prava in hkrati tudi ena najzahtevnejših. Kot profesorji moramo biti sposobni svoje znanje na razumljiv in dostopen način prenesti na študente, jih spodbuditi k razmišljanju in jim pomagati razviti kritično presojo. Pri tem moramo biti tudi sposobni prilagajati svoj pristop glede na različne potrebe in stopnje znanja študentov.

Eden ključnih izzivov pri poučevanju je oblikovanje takih učnih načrtov, da bodo aktualni, celoviti in usmerjeni v razvoj praktičnih veščin. Naš cilj je, da študentom zagotovimo teoretično znanje, hkrati pa jih opremimo s praktičnimi orodji, ki jih bodo potrebovali v svoji poklicni karieri. To pomeni, da moramo pri poučevanju kombinirati različne metode, od predavanj in seminarjev do praktičnih delavnic in simulacij sodnih postopkov.

Poleg vsebine je pomembno tudi, da vzpostavimo odprt odnos s študenti, v katerem spodbujamo vprašanja, razprave in kritično mišljenje. Študentje morajo imeti občutek, da so del akademske skupnosti, kjer je njihovo mnenje cenjeno in kjer imajo priložnost, da razvijajo svoje ideje. Naša naloga je, da jih pri tem podpiramo ter jim pomagamo pri njihovem akademskem in poklicnem razvoju.

Mentorstvo kot ključ do oblikovanja novih pravnikov

Mentorstvo je še ena pomembna naloga profesorjev prava. Kot mentorji imamo odgovornost, da vodimo študente po njihovih akademskih in poklicnih poteh, jim nudimo usmeritve pri raziskovalnem delu in jih spodbujamo k iskanju novih priložnosti. Mentorstvo ni le formalna naloga, temveč zahteva oseben pristop in iskreno željo pomagati študentom, da bodo dosegli svoje cilje.

Pomemben vidik mentorstva je tudi podpiranje študentov pri njihovih raziskovalnih prizadevanjih. To vključuje pomoč pri izbiri raziskovalnih tem, usmerjanje pri iskanju virov in literaturnih referenc ter zagotavljanje povratnih informacij o njihovem delu. Naša naloga je, da študente naučimo, kako postati samostojni raziskovalci, ki so sposobni razviti svoje ideje in jih kritično ovrednotiti.

Mentorstvo pa se ne konča z zaključkom študija. Pogosto ostajamo v stiku z našimi nekdanjimi študenti, jim svetujemo pri njihovih poklicnih odločitvah in jim pomagamo pri iskanju zaposlitve. Tako ohranjamo dolgotrajne profesionalne vezi, ki prispevajo k širjenju naše akademske skupnosti.

Mreženje je pomembno za napredovanje

Vzpostavljanje in ohranjanje strokovnih povezav v akademskem svetu je ključnega pomena za uspeh na poti do profesorskega naziva.


Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala EDUS.