Kaj prinašajo spremembe Zakona o invalidskih organizacijah?
Zakon o invalidskih organizacijah ureja status invalidskih organizacij in njihove naloge. Zakon ureja tudi nacionalni svet invalidskih organizacij, v katerega se prostovoljno združujejo reprezentativne invalidske organizacije in invalidske organizacije, ki delujejo na državni ravni.
Novost predloga Zakona o spremembah Zakona o invalidskih organizacijah je sistemsko urediti naloge nacionalnega sveta invalidskih organizacij ter njegovo financiranje za izvedbo nalog, ki so v javnem interesu. S tem se izpolnijo tudi mednarodne zaveze Republike Slovenije v skladu s Konvencijo o pravicah invalidov. Cilj zakona je tudi večja vključenost invalidov in invalidskih organizacij v postopke sprejemanja predpisov in politik, ki zadevajo življenje invalidov, in v postopek spremljanja izvajanja konvencije.
Predlog zakona jasno določa naloge nacionalnega sveta invalidskih organizacij, ki jih ta izvaja, in sicer:
- usklajuje interese vseh invalidov v državi ob upoštevanju avtonomnosti vsake invalidske organizacije in jih zastopa v dialogu med invalidskimi organizacijami in v dialogu s strokovnimi združenji, državnimi organi, javnimi institucijami ter drugimi javnostmi;
- spremlja izvajanje konvencije;
- spodbuja in promovira izenačevanje možnosti invalidov in njihovo neodvisno življenje in vključevanje v družbo;
- v skladu s predpisi predlaga skupne predstavnike invalidov v organe državnih in drugih javnih institucij ter v organe mednarodnih organizacij in združenj in
- opravlja druge skupno dogovorjene aktivnosti.
Predlog zakona ureja tudi način sofinanciranja, ki se nanašajo na izpolnjevanje mednarodnih in zakonsko določenih obveznosti, in sicer se sredstva za njihovo izvajanje zagotovijo v proračunu Republike Slovenije. Kljub nalogam, ki jih opravlja nacionalni svet, pa se seveda ohranjajo naloge reprezentativnih invalidskih organizacij iz 18. člena Zakona o invalidskih organizacijah, ki so za vsako skupino invalidov pridobile reprezentativnost. Predlog zakona tudi določa, da nacionalni svet lahko pridobiva sredstva za svoje delovanje iz članarin, iz naslova materialnih pravic in dejavnosti nacionalnega sveta, z darili in volili, prispevki donatorjev, iz proračunskih sredstev in drugih virov. Predlog zakona ureja način sofinanciranja nalog, ki se nanašajo na izpolnjevanje mednarodnih in zakonsko določenih obveznosti, in sicer se sredstva za njihovo izvajanje zagotovijo v proračunu Republike Slovenije. Sofinanciranje ni avtomatično, temveč se pogodba o sofinanciranju sklene med ministrstvom, pristojnim za invalidsko varstvo, in med nacionalnim svetom. V pogodbi se določijo naloge, obseg in izračun cene za posamezne naloge, ki jih mora nacionalni svet v posameznem letu opraviti. Sredstva se nacionalnemu svetu izplačajo na podlagi predloženih dokazil oziroma tako, kot to določa zakon, ki ureja izvrševanje proračuna Republike Slovenije za posamezno leto. Predlog zakona določa tudi, da morajo vlada, ministrstva in drugi državni organi pred sprejetjem predlogov zakonov in drugih predpisov, ki neposredno vplivajo na življenje invalidov, o tem obvestiti nacionalni svet invalidskih organizacij in reprezentativne invalidske organizacije, ki zastopajo skupino invalidov, na katere se zakon ali predpis nanašajo. S tem se zagotavlja vključenost invalidov in invalidskih organizacij v odločanje o zadevah invalidov in s tem dosledno spoštovanje načela »nič o invalidih brez invalidov«. Prav tako se na takšen način izpolnjujejo obveznosti Republike Slovenije po Konvenciji o pravicah invalidov glede vključevanja invalidskih organizacij v tovrstne postopke.
Vir: Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti, 26. 6. 2024
Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala EDUS.