c S

Pojasnilo FURS: Davčna obravnava dohodkov delavcev, ki so napoteni na delo v tujino

18.07.2023

FURS je pripravil spremembo dokumenta Davčna obravnava dohodkov delavcev, ki so napoteni na delo v tujino, 11. izdaja, julij 2023.

DOHODNINA – DOHODEK IZ ZAPOSLITVE

17. 07. 2023

 

Davčna obravnava dohodkov delavcev, ki so napoteni na delo v tujino

sprememba dokumenta

***


Več: Davčna obravnava dohodkov delavcev, ki so napoteni na delo v tujino, 11. izdaja, julij 2023



Vir: FURS, 17. 07. 2023

________________

Povzetek sprememb iz dokumenta:

5.1. Osnova za obračun in plačilo prispevkov – velja do 31. 12. 2023

Osnova za plačilo prispevkov za zavarovance – delavce v delovnem razmerju je določena v 144. členu Zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju - ZPIZ-2 (in velja tudi za ostale prispevke). Pri določitvi osnove je treba upoštevati lastnost zavarovane osebe glede na vključenost v obvezno zavarovanje (zavarovalno podlago). Za namene pravilne določitve osnove za obračun prispevkov je treba v primeru delavcev, napotenih na delo v tujino, ločiti zavarovance, ki so v času napotitve vključeni v zavarovanje po zavarovalni podlagi 001 (delavci v delovnem razmerju na območju RS) in zavarovance, ki so vključeni v zavarovanje po zavarovalni podlagi 002 (delavci, ki so v delovnem razmerju pri delodajalcu s sedežem v RS, ki so bili poslani na delo v tujino in niso obvezno zavarovani po predpisih države, v katero so bili poslani).

Delavci, ki so napoteni na delo v tujino in redno oziroma sočasno opravljajo delo tako v RS kot tudi v tujini (primeroma tisti, ki so obravnavani po 13. členu Uredbe (ES) 883/2004, ki ureja sočasne zaposlitve in kjer gre za običajno opravljanje dela v dveh ali več državah EU), so v obvezno zavarovanje, tudi v času napotitve, vključeni po zavarovalni podlagi 001 in se pri določitvi osnove za obračun in plačilo prispevkov upošteva prvi in tretji odstavek 144. člena ZPIZ-2. 

Delavci, ki so napoteni na delo v tujino in opravljajo dela v tujini izjemoma za čas, ki ne presega 24 mesecev in niso poslani v tujino, da nadomestijo drugo napoteno osebo se za namene izvajanja ZPIZ-2 štejejo za napotene delavce po tretjem odstavku 14. člena ZPIZ-2 (primeroma tisti, ki soobravnavani po 12. členu Uredbe (ES) 883/2004), so v času napotitve vključeni v zavarovanje po zavarovalni podlagi 002 in se pri določitvi osnove za obračun in plačilo prispevkov upošteva prvi, drugi in tretji odstavek 144. člena ZPIZ-2.

Osnova za plačilo prispevkov za zavarovance – napotene delavce v delovnem razmerju (zavarovalna podlaga 002) od izplačane plače je v skladu z drugim odstavkom 144. člena ZPIZ-2 (in velja tudi za ostale prispevke) plača, ki bi bila prejeta za enaka dela v Sloveniji.

To pomeni, da se v osnovo za obračun prispevkov teh delavcev ne všteva tisti del plače, ki jo prejmejo izključno samo zaradi napotitve na delo v tujino. Opredelitev, ali dodatki, ki jih prejme napoteni delavec predstavljajo del plače ali drug prejemek iz delovnega razmerja, je odvisna od same opredelitve plače, skladno s predpisi o delovnih razmerjih. Po določbi drugega odstavka 126. člena Zakona o delovnih razmerjih - ZDR-1 je plača sestavljena iz osnovne plače, dela plače za delovno uspešnost in dodatkov. Sestavni del plače je tudi plačilo za poslovno uspešnost, če je to opredeljeno v kolektivi pogodbi, ki zavezuje delodajalca ali pa v pogodbi o zaposlitvi.

Ne glede na drugi odstavek 144. člena ZPIZ-2 pa napoteni delavci ne glede na zavarovalno podlago (upoštevajoč tretji odstavek 144. člena ZPIZ-2) plačujejo prispevke tudi od vseh drugih prejemkov iz delovnega razmerja, vključno s stimulacijami in bonitetami ter povračili stroškov v zvezi z delom, izplačanimi v denarju, bonih ali v naravi, od zneskov, določenih v tretjem odstavku 144. člena ZDoh-2.


5.2. Osnova za obračun in plačilo prispevkov – velja od 1. 1. 2024

Osnova za plačilo prispevkov za zavarovance – delavce v delovnem razmerju je določena v 144. členu Zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju - ZPIZ-2 (in velja tudi za ostale prispevke). Pri določitvi osnove je treba upoštevati lastnost zavarovane osebe glede na vključenost v obvezno zavarovanje (zavarovalno podlago). Zakon o čezmejnem izvajanju storitev – ZČmiS-1 (Uradni list RS, št. 40/23) v 35. členu določa prenehanje veljavnosti drugega odstavka 144. člena ZPIZ-2, ki pa se uporablja še za izplačila plače za obdobje do vključno decembra 2023. Navedeno pomeni, da za izplačila plače za obodbje od vključno januar 2024 dalje tudi za delavce napotene na delo v tujino (ne glede na to ali gre za napotitev po 12. ali 13. členu Uredbe (ES) 883/2004 ali pa napotitev v tretje države) v osnovo za obračun in plačilo prispevkov všteva celotna izplačana plača. Povedano drugače, v primeru napotitev na delo v tujino se ukinja vštevanje primerljive plače za delo v Sloveniji v osnovo za obračun in plačilo prispevkov.

Navedeno velja tudi za javne uslužbence, pomorščake. Tretji odstavek 1. člena ZČmiS-1 sicer določa, da se zakon ne uporablja za čezmejno izvajanje storitev pomorščakov v podjetjih trgovske mornarice, letalske posadke in kabinskega osebja, javnih uslužbencev in pogodbenih delavcev. Poseg v ZPIZ-2, na podlagi 35. člena ZČmIS-1, v ničemer ne odvezuje javnih uslužbencev, napotenih delavcev, k spoštovanju zakonodaje s področja pokojninskega in invalidskega zavarovanja. Navedena sprememba pa ne posega na pravila za določanje plač.

S črtanjem drugega odstavka 144. člena ZPIZ-2 se v bistvu črta izjema glede določitve (nižje) osnove za plačilo prispevkov zaposlenih oseb, vključenih v sistem socialnega zavarovanja v Republiki Sloveniji, v času napotitve v tujino.

V skladu s 35. členom ZČmiS-1 bo za plače od obdobja januar 2024 dalje v primeru napotenih delavcev, zavarovalno osnovo treba določiti na način, kot to že določa prvi odstavek 144. člena ZPIZ-2. Na podlagi te določbe se v osnovo za izračun prispevkov šteje plača oziroma nadomestilo plače ter vsi drugi prejemki na podlagi delovnega razmerja, vključno z bonitetami ter povračili stroškov v zvezi z delom, izplačanimi v denarju, bonih ali v naravi, ne glede na to, ali je to plača v RS ali plača, prejeta za delo v tujini.


8.0 PREDLAGANJE REK OBRAZCEV

Obveznost predlaganja podatkov davčnemu organu o izplačanih dohodkih Zakon o davčnem postopku - ZDavP-2 določa v prvem in četrtem odstavku 57. člena in drugem odstavku 353. člena. Bolj podrobno v dokumentu na spletni strani FURS; Obracun_davcnega_odtegljaja_REK-O_obrazec_in_postopek_oddaje_prek_eDavkov.docx (live.com).

V obrazcu REK-1 oziroma REK-O (za izplačila od 1. 1. 2023 dalje) izplačevalec dohodka izračuna davčni odtegljaj in obračuna prispevke za socialno varnost po stopnjah, ki veljajo na dan izplačila dohodka. Za izplačila od 1. 1. 2023 dalje) se o izplačilih plače in nadomestila plač delavcem napotenim na delo v tujino poroča na REK-O obrazcu z navedbo vrste dohodka 1001. Ukinjeno je ločeno poročanje z navedbo  vrste dohodka 1091. Ob izplačilu ostalih vrst dohodkov iz delovnega razmerja, ki jih prejme delavec, napoten na delo v tujino, pa se na REK obrazcu uporabljajo vrste dohodkov, kot veljajo za delavce, ki niso napoteni na delo v tujino.

V primeru napotitve na delo v tujino ločeno poročanje izplačanih plač na REK-O ni predvideno, razen v primeru napotitve na delo nerezidenta, za katerega na podlagi odločbe davčnega organa ni treba obračunati akontacijo dohodnine, ko delavec ni cel meseca napoten na delo v tujino. Ločeno poročanje je v takem primeru potrebno zaradi vgrajenih kontrol v sistemu eDavki. Ko se izpolni polje D11 (stopnja in odločba davčnega organa glede uveljavljanja ugodnosti iz mednarodnih pogodb o izogibanju dvojnega obdavčevanja) se namreč akontacija dohodnine izračuna avtomatično od celega zneska dohodka. Ker se od dohodka doseženega za delo v Sloveniji ugodnosti iz mednarodnih pogodb ne upoštevajo je tako treba pripraviti 2 REK-O obrazca (v obeh primerih uporaba vrste dohodka 1001 Plača in nadomestilo plače).

Na REK obrazcu se poroča tudi o povračilih stroškov in drugih dohodkov iz delovnega razmerja, ki se ne vštevajo v davčno osnovo dohodka. O teh dohodkih delodajalec poroča skupaj z obdavčljivimi dohodki. Če so dohodki, ki se ne vštevajo v davčno osnovo, izplačani samostojno, pa se se o dohodkih poroča enkrat mesečno, skupno za vse dohodke, ki se ne vštevajo v davčno osnovo, najkasneje zadnji dan meseca, ki sledi mesecu v katerem so bili izplačani (šifra vrste dohodka 1190).

Na REK-O obrazcu se, skladno s Pravilnikom o vsebini in obliki obračuna davčnih odtegljajev v primeru izplačil dohodka delavcu napotenemu na delo v tujino ustrezno označijo in izpolnijo polja.

Polje A011 Delavec napoten na delo v tujino, delodajalec označi v primeru, ko se za prejemnika dohodka pri določitvi osnove za obračun prispevkov uporablja drugi odstavek 144. člena ZPIZ-2 (osnova za prispevke v višini plače za enaka dela v RS), torej v primeru, ko je delavec, napoten na delo v tujino, v zavarovanje vključen po podlagi 002. Polje A011 bo za izplačila plač za obdobje od januar 2024 ukinjeno (na podlagi ZČmiS-1 se namreč drugi odstavek 144. člena ZPIZ-2 od 1. 1. 2024 ne uporablja– glej podrobno točko 5.2 tega dokumenta) in označitev ne bo več omogočena.


Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala EDUS.