c S

Pojasnilo FURS: Brošura za sobodajalce – fizične osebe

19.09.2022 Finančna uprava je izdala spremembo dokumenta: Brošura za sobodajalce – fizične osebe, v 8. izdaji, september 2022.

DOHODNINA – DOHODEK IZ DEJAVNOSTI

16. 09. 2022


Brošura za sobodajalce – fizične osebe

sprememba dokumenta

***

Več na povezavi: Brošura za sobodajalce – fizične osebe
, 8. izdaja, september 2022



Vir: FURS, 16. 9. 2022

_________
Dopolnjeno v dokumentu:

5.0. OBVEZNOST VPISA V POSLOVNI REGISTER SLOVENIJE OZIROMA V DAVČNI REGISTER TER PRIGLASITVE, KI SO VEZANE NA VPIS V TA DVA REGISTRA

Sobodajalec – fizična oseba se mora vpisati v Poslovni register Slovenije (v nadaljnjem besedilu: PRS). Prijavo za vpis v PRS vloži osebno ali po pošti pri Agenciji za javnopravne evidence in storitve (v nadaljnjem besedilu: AJPES). Obrazec je na voljo na spletni strani: Sobodajalstvo | SPOT - Državni portal za poslovne subjekte in samostojne podjetnike (gov.si). O vpisu sobodajalca fizične osebe v PRS izda AJPES potrdilo o vpisu, ki ga posreduje sobodajalcu. Način vpisa v PRS je podrobneje predpisan s Pravilnikom o načinu vpisa sobodajalcev v Poslovni register Slovenije. Sobodajalec lahko začne opravljati dejavnost, ko je vpisan v PRS. Izpolnjevanje pogojev za opravljanje dejavnosti se v postopku vpisa v PRS ne preverja, vendar lahko sobodajalec dejansko začne opravljati dejavnost, ko izpolni predpisane pogoje.

Kot sedež opravljanja dejavnosti sobodajalca se v skladu s predpisi določi stalno prebivališče sobodajalca. Če sobodajalec opravlja storitve na naslovu, ki ni enak njegovemu stalnemu prebivališču, se opravljanje dejavnosti na naslovih izven stalnega prebivališča vpiše v PRS kot poslovni del pri sobodajalcu.

Spremembe podatkov mora sobodajalec AJPES sporočiti v 15 dneh po nastanku spremembe. Izbris sobodajalca iz PRS AJPES izvede na podlagi prijave, ki jo vloži sobodajalec ali po uradni dolžnosti, če prejme obvestilo pristojnega organa, da je s pravnomočnim aktom ugotovil, da sobodajalec ne izpolnjuje pogojev za opravljanje dejavnosti in v primeru smrti sobodajalca. AJPES izda potrdilo o izbrisu sobodajalca iz PRS.

Finančni urad po uradni dolžnosti na podlagi podatkov iz PRS vpiše sobodajalca – fizično osebo v davčni register kot fizično osebo, ki opravljajo dejavnost.

Ob vpisu v PRS in posredno v davčni register ima sobodajalec – fizična oseba možnost, da se takoj ob vpisu oziroma najkasneje v osmih dneh od vpisa v PRS odloči in davčnemu organu priglasi ugotavljanje davčne osnove z upoštevanjem normiranih odhodkov v višini 80 odstotkov predvidenih prihodkov za prvo davčno leto opravljanja dejavnosti. V primeru, da priglasitve ne opravi oziroma je ne opravi v roku, se šteje, da bo davčno osnovo ugotavljal na podlagi dejanskih prihodkov in dejanskih odhodkov. Priglasitev opravi z obrazcem Priglasitev ugotavljanja davčne osnove z upoštevanjem normiranih odhodkov ob začetku opravljanja dejavnosti. Ob pričetku opravljanja dejavnosti je sobodajalec – fizična oseba dolžan davčnemu organu predložiti tudi izračun predvidene davčne osnove, prehodne akontacije/akontacije in obrokov predhodne akontacije/akontacije dohodnine.

Obrazložen izračun pripravi na obrazcu obračuna akontacije dohodnine in dohodnine od dohodka iz dejavnosti ali predloži elektronsko preko storitev elektronskega poslovanja FURS eDavki z obrazcem DD-IPDO Izračun predvidene davčne osnove.

 

6.0. DAVČNE OBVEZNOSTI SOBODAJALCA – FIZIČNE OSEBE PO ZAKONU O DOHODNINI – ZDOH-2

b)    z upoštevanjem dejanskih prihodkov in normiranih odhodkov v višini 80% prihodkov (vendar ne več kot 40.000 eurov, ali 80.000 eurov, če je bila v davčnem letu, za katero se ugotavlja davčna osnova, pri zavezancu v skladu z zakonom, ki ureja pokojninsko in invalidsko zavarovanje, obvezno zavarovana vsaj ena oseba za polni delovni čas neprekinjeno najmanj pet mesecev), če so izpolnjeni z zakonom določeni materialni in postopkovni pogoji, in sicer na podlagi enostavnih evidenc (evidenca knjigovodskih listin, v katero se vpisujejo listine, ki dokazujejo nastanek poslovnih dogodkov v zvezi s prihodki, in evidenca osnovnih sredstev); dohodek iz dejavnosti se ne všteva v letno davčno osnovo za odmero dohodnine, dohodnina se obračuna po proporcionalni stopnji 20 % kot dokončen davek, pri čemer se davčne olajšave ne priznavajo.

12. POGOSTA VPRAŠANJA IN ODGOVORI

Kategorija se označuje z zvezdicami, razen pri kmetijah z nastanitvijo, kjer se označuje z jabolki.

2.  Kdo in kako določi kategorijo nastanitvenega obrata?

Kategorijo nastanitvenega obrata določi gostinec, sobodajalec oziroma kmet, ki izvaja gostinsko dejavnost v nastanitvenem obratu ali oseba po njegovem pooblastilu, v skladu s standardi, ki so za posamezno vrsto nastanitvenega obrata oziroma kategorijo določeni v Prilogi 1 in Prilogi 2 Pravilnika o kategorizaciji nastanitvenih obratov.

Kategorizacija nastanitvenih obratov je obvezna. Aplikacija e-kategorizacija je sestavljena iz evidenčnega lista, kategorizacijskega lista in poročila. Postopek kategorizacije je uspešno zaključen, ko je poročilo shranjeno. Uspešno zaključeno kategorizacijo je treba natisniti in jo podpisano shraniti v nastanitvenem objektu.

Sobodajalec ali oseba po njegovem pooblastilu z uporabo elektronskega sistema kategorizacije izpolni kategorizacijski list za določeno vrsto in kategorijo nastanitvenega obrata in pridobi označevalno tablo. Elektronski sistem kategorizacije je dostopen na spletnih straneh Kategorizacija nastanitvenih obratov | GOV.SI. Pomembne informacije so dostopne na spletnih straneh Kategorizacija nastanitvenih obratov | SPOT - Državni portal za poslovne subjekte in samostojne podjetnike (gov.si).

3.   Komu je treba poslati izpolnjen kategorizacijski list in morebitne druge obrazce?

Veljavnost kategorizacije je določena s pravilnikom o kategorizaciji, primeroma za motele, penzione in gostišča, kampe, apartmaje, počitniška stanovanja in počitniške hiše, sobe, kmetije z nastanitvijo v kategorijah štiri in pet zvezdic oziroma jabolk, v kategorijah ene do treh zvezdic oziroma jabolk do spremembe kategorije.

4.   Ali je treba potrdilo o vpisu sobodajalca v Poslovni register Slovenije posredovati Finančni upravi?

Ne. Finančna uprava vpiše sobodajalca kot fizično osebo, ki opravlja dejavnost, v davčni register po uradni dolžnosti na podlagi podatkov iz Poslovnega registra Slovenije.

5.   Kakšne obveznosti ima sobodajalec – fizična oseba po vpisu v Poslovni register Slovenije?

Po vpisu sobodajalca – fizične osebe v Poslovni register Slovenije mora sobodajalec plačevati turistično takso, voditi knjigo gostov, imeti mora označevalne table, plačevati davek od dohodka iz dejavnosti, pavšalne prispevke za pokojninsko in invalidsko ter za zdravstveno zavarovanje.

Za storitev oddajanja nastanitvenih zmogljivosti gostu mora izdati račun, ki je v primeru plačila z gotovino tudi predmet davčnega potrjevanja. Sobodajalec, ki naroča storitve pri davčnih zavezancih, ki nimajo sedeža/prebivališča (ali stalne poslovne enote, če je storitev opravljena iz stalne poslovne enote) v Sloveniji, se mora identificirati za namene DDV in od prejetih storitev obračunavati DDV po splošni, 22–odstotni stopnji. Če je sobodajalec identificiran za namene DDV tudi za domače dobave, mora od storitev oddajanja nastanitvenih zmogljivosti obračunati DDV po nižji, 9,5-odstotni stopnji.   


Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala EDUS.