Državni svet Republike Slovenije je sprejel Mnenje k Predlogu rebalansa proračuna Republike Slovenije za leto 2020, iz katerega izhaja, da predlog rebalansa podpira. Državni svet Republike Slovenije med drugim ugotavlja, da se s predlogom rebalansa kljub izrazitemu upadu prihodkov državnega proračuna ne posega v proračune občin in višino povprečnine, prav tako pa tudi, da je z vidika širše družbene koristi in uspešnosti okrevanja gospodarstva zadolževanje države za financiranje ukrepov za omilitev posledic koronakrize upravičeno.
Kljub podpori rebalansu proračuna Državni svet Republike Slovenije med drugim opozarja na težave občin pri izvajanju investicijskih projektov, na področje kohezijske politike ter zmanjševanje sredstev za kulturo.
Vlada v zvezi s težavami občin pri izvajanju investicijskih projektov pojasnjuje, da bodo občine lahko v prihodnjih letih pridobile precejšen del sredstev, ki jih je Evropska unija namenila Sloveniji kot odziv na koronakrizo. Glede porabe sredstev kohezijske politike v iztekajoči se finančni perspektivi vlada pojasnjuje, da kljub maksimalnemu vlaganju naporov v letu 2020 ta sredstva ne bodo porabljena v višini, kot je bila načrtovana v sprejetem proračunu. Razlog je predvsem v izjemnih okoliščinah zaradi epidemije, saj se je zaradi teh razmer dinamika izvajanja že začetih projektov upočasnila ali pa je bila celo odložena. Vlada bo v predlogu sprememb proračuna za leto 2021 poizkušala pospešiti izvedbo projektov, ki se sofinancirajo z evropskimi sredstvi, in zaostanke v dinamiki zmanjšati, posledično pa se načrtuje pospešeno črpanje evropskih sredstev v prihodnjih dveh letih.
Vlada poudarja, da si je pri pripravi rebalansa proračuna prizadevala porabiti sredstva čim bolj gospodarno in na način, ki bo omogočil nemoteno delovanje gospodarstva in ustrezen standard prebivalstva. S predlaganim rebalansom je predvsem zaradi posledic epidemije in sprejetih ukrepov za njeno blažitev bistveno povečan obseg izdatkov za državni proračun in posledično povečan obseg zadolževanja države, omogoča pa se tudi tekoče delovanje državnih organov in vseh entitet, ki se financirajo iz proračuna države. Poleg navedenega se s predlaganim rebalansom zagotavljajo sredstva za ukrepe, ki so že bili sprejeti, in tiste, ki še bodo in so vezani na izjemne okoliščine. Vlada ugotavlja, da je tudi Državni svet Republike Slovenije z izrekom podpore rebalansu pripoznal vložene napore in prizadevanja vlade pri pripravi predlaganega akta.
Vlada je sprejela tudi stališče do mnenja Državnega sveta Republike Slovenije glede predloga novele Zakona o izvrševanju proračunov Republike Slovenije za leti 2020 in 2021, iz katerega izhaja, da predlog novele podpira.
Državni svet Republike Slovenije ugotavlja, da novela določa pospešitev postopkov pri dodeljevanju sredstev za financiranje investicij iz drugega odstavka 21. člena Zakona o financiranju občin, tako da o uvrščanju in spremembah vrednosti projektov odloča Ministrstvo za finance, in ne več vlada. Prav tako se v njem določa financiranje materialnih stroškov, povezanih z epidemijo COVID-19, za izvajalce zdravstvene dejavnosti do 50 milijonov evrov. Državni svetniki pričakujejo tudi pospešitev črpanja sredstev EU v iztekajoči se finančni perspektivi.
Vlada pojasnjuje, da si od nastopa mandata v marcu 2020 močno prizadeva, da se sredstva EU iz iztekajoče finančne perspektive počrpajo v celoti. Zaradi izjemnih okoliščin, povezanih z epidemijo, so se letos nekateri že pripravljeni projekti upočasnili. V izogib tveganjem pri izvedbi projektov vladne službe že pregledujejo obstoječe projekte in presojajo, kateri projekti so izvedljivi in kateri ne. Posledično bodo sredstva prerazporejena na tiste, ki so izvedljivi.
Vlada se je skladno s Poslovnikom državnega zbora opredelila tudi do amandmajev, vloženih na predlog rebalansa državnega proračuna. Vlada predlaganih amandmajev ni podprla, kar je podrobneje obrazložila v gradivu.
Vir: Ministrstvo za finance
Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala EDUS.