c S

Brezplačna malica za učence in dijake iz socialno manj vzpodbudnih okolij

29.01.2013 Prehrana otrok in odraščajoče mladine je še posebej pomembna, zato Slovenija namenja šolski prehrani otrok posebno skrb. Namen novega Zakona o šolski prehrani (ZŠolPre-1) je predvsem odprava razdrobljenosti in nepreglednosti, da bi se olajšalo razumevanje ureditve in potrebnih korakov za uveljavitev pravic ter omogočiti malico vsem učencem in dijakom.

Tako osnovne, kot srednje šole, morajo obvezno za učence in dijake organizirati vsaj en obrok hrane dnevno. To določajo 57. člen Zakona o osnovni šoli (ZOsn), 32. člen Zakona o gimnazijah (ZGim) ter 60. člen Zakona o poklicnem in strokovnem izobraževanju (ZPSI-1). Osnovnim šolam se zagotavljajo tudi sredstva za plače s prispevki in davki ter druge osebne prejemke za organizatorja šolske prehrane in kuharja.

Zakon za uravnoteženje javnih financ (ZUJF) je s 1. septembrom 2012 ukinil splošno subvencijo v višini 2/3 cene malice in dodatno subvencijo v višini 1/6 cene malice. Ohranil je dodatno subvencijo v višini 1/3 cene malice za učence in dijake, katerih dohodek na družinskega člana znaša do 42% povprečnega mesečnega dohodka na osebo od neto plače. Tem učencem in dijakom se je ohranila tudi pravica do splošne subvencije.

Primerjava šolske prehrane v šolskem letu 2012/2013 glede na šolsko leto 2011/2012 kaže, da je v osnovnih šolah delež učencev, prijavljenih na malico nespremenjen. Za 8% je upadel delež učencev, upravičenih do subvencije. V srednjih šolah pa je število prijav na malico bistveno upadlo, prijavljenih je 24% dijakov manj. Delež upravičenih do subvencije je upadel za 5%.

Ključni cilji, ki jih uresničuje ZŠolPre-1, so:

- poenotiti organizacijo šolske prehrane v osnovnih in srednjih šolah,

- z zagotavljanjem kakovostne šolske prehrane vplivati na optimalni razvoj učencev in dijakov, razvijati njihovo zavest o zdravi prehrani ter jih usmeriti k odgovornemu ravnanju s hrano,

- zavezati šole, da pri organizaciji šolske prehrane upoštevajo smernice za prehranjevanje v vzgojno-izobraževalnih zavodih,

- omogočiti vsem učencem in dijakom dostopnost do šolske prehrane,

- učencem in dijakom iz socialno manj vzpodbudnih okolij zagotoviti cenejši ali brezplačni obrok šolske prehrane,

- izboljšati nadzor nad namensko in transparentno porabo javnih sredstev za subvencioniranje šolske prehrane,

- zmanjšati število predpisov z namenom zmanjševanja administrativnih ovir.

Pri organizaciji šolske prehrane morajo šole obvezno upoštevati smernice za prehranjevanje v vzgojno-izobraževalnih zavodih. Sprejme jih Strokovni svet Republike Slovenije za splošno izobraževanje. Na območju šol in vzgojno-izobraževalnih zavodov ne smejo biti nameščeni prodajni avtomati za distribucijo hrane in pijače. Zaradi naraščajočega problema predebelih otrok, so jih v Franciji prepovedali že leta 2005.

Šola v letnem delovnem načrtu opredeli vsebino in obseg vzgojno-izobraževalnih dejavnosti, povezanih s prehrano in vzpodbujanjem kulture prehranjevanja. Učence in dijake oziroma starše mora seznaniti z organizacijo šolske prehrane, pravili, ki jih je sprejel svet šole in njihovimi obveznostmi.

Iz državnega proračuna se zagotovijo sredstva za subvencioniranje ene malice dnevno na učenca oziroma dijaka iz socialno manj vzpodbudnega okolja. Subvencija za malico obsega splošno subvencijo v višini 2/3 cene malice in dodatno subvencijo v višini 1/3 cene malice. Vsem učencem, pri katerih povprečni mesečni dohodek na osebo, ugotovljen v odločbi o otroškem dodatku, ne presega 53 % neto povprečne plače v Republiki Sloveniji, pripada subvencija malice v višini cene malice.

Dijakom, pri katerih povprečni mesečni dohodek na osebo, ugotovljen v odločbi o otroškem dodatku oziroma državni štipendiji, znaša:

- do 42 % neto povprečne plače v Republiki Sloveniji, pripada subvencija malice v višini cene malice;

- nad 42 do 53 % neto povprečne plače v Republiki Sloveniji, pripada subvencija malice v višini 70 % cene malice;

- nad 53 do 64 % neto povprečne plače v Republiki Sloveniji, pripada subvencija malice v višini 40 % cene malice.

Subvencija kosila pripada učencem, pri katerih povprečni mesečni dohodek na osebo, ugotovljen v odločbi o otroškem dodatku, ne presega 18 % neto povprečne plače v Republiki Sloveniji.

Minister izda sklep o določitvi cene malice najkasneje do začetka šolskega leta 2013/2014. Do uveljavitve sklepa znaša cena malice v osnovni šoli 0,80 eura in v srednji šoli 2,42 eura.

Zaradi hitrejše pridobitve pravic, bodo pristojni centri za socialno delo izdali odločbe o subvenciji malice po  ZŠolPre-1 po uradni dolžnosti tistim učencem in dijakom, ki z dnem začetka uporabe zakona nimajo priznane pravice do dodatne subvencije malice oziroma kosila. ZŠolPre-1, ki velja od 12. januarja 2013, se začne uporabljati 1. februarja 2013.

Pripravila: Marija Kremenšek


Članki izražajo stališča avtorjev, in ne nujno organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva portala EDUS.